tisdag 16 november 2010

MAMIL - Flashiga sportbilar är ute


Fick en länk till en sida på BBC, och jag känner att jag var tvugnen att göra ett snabbt försök till att översätta den till svenska så ni alla får ta del av den. Det är skrämmande mycket som stämmer in på oss cyklister som i alla fall har passerat 35 år. Jag valde att itne ändra på översättningen "MAMIL = Middle age men in Lycra" men om man ändå vill det så är den svenska varianten "MÅMIL"... Läs och få er ett gott skratt, men även en rodnad av igenkännande ... ha ha ha

Flashiga sportbilar är ute, ingen medelålderskris är komplett utan en trimmad landsvägscykel. Samt damer, om du har en man hemma med en ovanlig intresse för hur du raka benen kan du också ha en Mamil i ditt hem du också.

Forskning som utförs av detaljhandeln analytiker Mintel antyder att det har skett en kraftig ökning av antalet medelålders män som väljer att få cykla på två hjul.
Med tanke på antalet män i åldern 35-44 som köper slimmade maskiner i form racrar,kan man fundera är detta en av 21: a århundradets medelålderskris? Har ljudet av smala däck, högprofil och kolfibercyklar ersatte dånande ljudet av motorcyklar?

Förr i tiden, då några män med lite av den disponibla inkomsten uppnått en viss ålder, hade de för sig några konstiga saker. På kontoret och hemmavid övertygade några män varandra att svaret på ett växande mellangärde låg i ett par designer jeans och en flashig men billig japansk sportbil. Tonårsdöttrar sprang iväg skrikande. Söner berövades de förebilder sett i annonser för rakprodukter.
Killar, Hade våra tjejer/fruar rätt hela tiden? Det var ingen bra image och gjorde den något för ölmagen?

Men så kom ett sammanflöde av tillfälligheter som gav en man ett annat alternativ än se ut som en gigolo cruising Italienare vid den glittrande Comosjön.

De senaste tre åren har ökningen av übertechno, superflashiga, kolfiber racers varit markant. Marknaden för dessa cyklar har ökat snabbare än en 45-årig's midjan, delvis tack vare framgången för den brittiska cyklingen i OS/Peking. Marknadsavdelningarna har tagit fram smart reklam som uppmuntrar lite till frihet, elitprestanda och minnen från tonåren. Resultatet kan ses på lördags- och söndagsmorgnar som medelålders gubbar polerade bakväxeln, flashiga kläder och som trampar i berg med sina dyra hojjar.
Varje veckoslut kommer du att se en stor mängd på Mamils samlas för att tävla mot varandra i en form som tagit brittisk cykling med storm.
Medan allvarliga, yngre ryttare är upptagen komma in i zonen av elittävlande, jämför vi den senaste GPS cykeldator och låtsas att vi vet hur man kan hitta sträckan.

Ingen Mamils liv är komplett utan den andliga resan till bergen "
Vi träffade första backen och plötsligt är vi en pustande, flämtande, hävde ur en massa om hur svettiga mänskligheten som vi har väl passerat sitt bäst-före-datum. Låter förödmjukande? Jag har aldrig haft så roligt i mitt liv - och det finns även några oavsiktliga fördelarna med att vara den äldre ryttare.

Först är det min fan club. Mina barn, om löftet om en glass, som kommer att heja mig över högst upp på berget. De är fortfarande ung nog att tro att jag är Superman - och du inte får den typen av support på golfbanan.

Ännu bättre är Mamils lösningar på sadel sår. En tonårig butiksbiträde i en alltför fanzy butik i London försökte sälja mig några balsam för £ 30. Vad är poängen med det, frågade jag. Jag har massor av oanvända blöjeksem grädde hemma. Han tyckte jag var obotligt ohäftig. Jag vet bättre grabben, lär av dina äldre.

Skräckslagen
Robbie McIntosh är 45 och har tillbringat mycket av det senaste året klädd i lycra efter att ha snackat med en grupp av cyklister från Lands End och där John O'Groats som kör med en grupp Mamils. Hängde Robbie med dem.
Robbie McIntosh är på Mont Ventoux - en av de tuffaste klättrar i världen
Tio dagar av smärta, regn och skavsår senare beslöt han att han var redo för Mont Ventoux. Detta berg, jätten i Provence, är en av världens tuffast backar att köra uppför - 23km rakt upp. Brittiska cykling legenden Tom Simpson dog på dess sluttningar 1967. Förra månaden med skräck i magen, började Robbie vrida på hjulen.
"Jag ville så mycket kunna säga jag cyklade uppför Ventoux. Det är en fantastisk berg och en stor utmaning.
"Jag blev förvånad över mina nerver men jag hade en känsla av att om jag kunde göra detta på en cykel jag kunde göra vad som helst och det var en känsla jag ville ha så mycket."
Och göra det han gjorde. Han var inte så kaxig som den lokala, unga franska ryttare - men han stod vid deras sida vid 1.910 m och övervakade södra delen av Frankrike. "Cykling har gett mig en möjlighet att känna idrottsliga prestation av högsta nivå, säger Robbie. "Det spelar ingen roll att proffsen åker upp Mont Ventoux på dubbla hastigheten eller mer. Jag kan ge mig samma idrottsliga höjder som de bästa cyklister på planeten. Jag kan gå med jättarna."

Så en människa blir cyklist och gladare. Var är medelålderskris i det? Ah. De visar sig i kostnader.
Damer, titta bort nu. Män som på allvar cyklar vanligtvis använder ca £ 3.000 för att leva upp till den drömmen. För en tid, åtminstone. Detta belopp kommer att täcka utrustning det första året, därefter ca £ 1000 per år, minst, på toppen av det.
De måste ha cykeln av sommaren som är Pinarello Dogma, cykeln som används av brittiska Team Sky i Tour de France. Den är din för ca £ 7.000. Vuxna män stannar och stirrar på denna maskin, precis som sjuåriga pojkar pressas mot fönstret till leksaksaffären.

Tack och lov har de flesta Mamils inte så mycket pengar att bränna. Men de pengar som kommer in används gärna till nya attribut eller ny utrustning till cykeln. Det går till ungefär så här. Hakan droppar medan din partner tittar på £ 100 bibs på en cykelbutiks hemsida - det är den typen som ser ut som på en brottare. Partner säger nej, tänk på svältande barn. Man fortsätter att titta på bibs och bestämmer sig senare att de kommer att hjälpa till att dölja hans 120 cm midja.
Han beräknar att tre veckors hårt trampande hjälper till så att magen kommer i form - vilket är en tillfällighet att det tar samma tid att få ett hemligt nytt kreditkort för att betala för bibsen. Sagt och gjort. Han får platinastatus som uppnås hos olika återförsäljare. Rabatt på flera kit, som alla sänds direkt till kontoret i stället till hemmet. När du räknar ihop alla kostnader över allt detta, så visar det sig att landsvägscykling definitivt är en medelålderskris.
Det finns alltid prylar att sträva efter, dyra kit och ursäkter för att du måste vara borta över helgen och träna. Jag och min grupp av bergsklättrar bröder är inte oense. Det handlar om att bli en gladare och friskare människa snarare än att skjuta mot mediokra glömska på botten av en stor stark.

Men jag avsluta med ett meddelande från min egen fru, till andra cykelänkor. Hon upptäckte en ny exakt form av vedergällning. Om din fetlagda man köper en ny dum fluorescerande tröja, köpa dig ett annat par skor.

På så sätt kan åtminstone en av er ser bra ut !

Orginalet kan läsas här

Hälsningar,
Fritz

5 kommentarer:

Niklas Instedt sa...

Mycket mycket bra!

Rikard sa...

Jättebra översättning och sjukt bra igenkänningshumor. Här är länken till originalartikeln:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-10965608

Anonym sa...

Kul läsning - men blöjeksem grädde - kräm eller salva menar du väl!

Tores dotter sa...

....Nu vill vi snart se något annat än den där stora buken när vi kommer in på på Cykelbloggar. Vill du att jag ska skicka en trevlig bild? ;-)

Cykelhimlen sa...

Skönt ändå att man har ca ett år kvar till att bli en MAMIL...