torsdag 27 december 2012

Nytt ord....(uppdaterad)

MEMIL
Ett nytt ord enligt Språkrådet är MEMIL, hm jag tror jag skrev om det för lite mer än två år sedan, men för de som inte vet vad det står för, så är förkortningen MEdelålders Män I Lycra, inget konstigt med det, fast i samma veva så sätter de HEN som en norm i svenskan.. hm Men hur är då förkortningen för Medelålders kvinnor i Lycra? MEKIL kanske? Nä inget att fundera över tycker jag först, men sedan ser jag vad de fortsätter att beskriva MEMIL: Män som cyklar HÄNSYNSLÖST och AGGRESIVT, var tusan har de fått detta ifrån?? Vad de gör med detta är ju att spä på "hatet" mot oss cyklister när vi tränar uteefter vägarna.
Ingen som känner något på Språkrådet och kan be dem ta bort beskrivningen??
Läste nyheten på: http://arbetarbladet.se/nyheter/1.5430961-brony-nytt-ord-i-svenskan-2012

(uppdaterad 19:30 27/12-2012)
Jag kände att jag var tvungen att skriva till språkrådet och be dem gå ut med en dementi där de erkänner att de gjort fel i beskrivningen, och att de bör ändra den snarast. Här är meddelandet jag skickade till dem: Hej, Jag såg idag nyheten där ni införlivat ordet MEMIL i det svenska språket, och inget fel i det, men beskrivningen ni sätter udner MEMIL är helt felaktig. Eller är det att ni bor i Sthlm och ser dessa cykelpendlare och genom detta anser att det är en MEMIL, det jag reagerar på är att ni beskriver dem som HÄNSYNSLÖSA och har en Aggresiv cykelstil. Ni har inte kollat upp vad en MEMIL egentligen är, det är uppenbart.
En MEMIL är en man som passerat 30 år och kör på en dyr landsvägscykel (racer) och som helt annamat cykel som livsstil, d.v.s. har cykelkläder, rakade ben och ser gärna ut som proffsen på Giro d´Italia eller Tour de France.
När ni ger en sådan beskrivning som ni gör, spär ni på fördomar och irritation från bilister som redan ser oss cyklister som ett hinder i trafiken, även om vi har all rätt att vara där. Nu är skadan redan skedd då de större nyhetsredaktionerna har beskrivt oss (memils) som hänsynslösa och aggresiva, men en ändring och en dementi vore verkligen på sin plats, jag har skrivit om er på min blogg :
http://www.cykelbloggar.blogspot.se/2012/12/nytt-ord.html
Men jag skrev redan om detta för ett par år sedan på samma blogg: December 2010, där det finns en mer målande beskrivning vad en MEMIL (MAMIL) egentligen är. http://www.cykelbloggar.blogspot.se/2010/11/malims-flashiga-sportbilar-ar-ute.html (glömde skicka med denna länk till dem)
Jag är riktigt illa berörd av er beskrvning.
Hälsningar,
Fritz - främst cyklist men även en MEMIL...


Annars? Julen har varit bra, mycket träning, och till skillnad från tidigare år har jag faktiskt gått ner i vikt.. den ni!

Ha en bra dag,
Fritz

Ps. jag får väl visa en bild som beskriver en MEMIL, då jag uppfyller alla krav, medelålders, bär ofta lycra .. men cyklar inte särskilt hansynslöst eller aggresivt. Ds

1 kommentar:

dopobici sa...

Du måste jobba vidare med detta! Det är en helt fel beskrivning språkrådet göv MAMILS jag tycker inte vi behöver en förkortning av engelska ord på svenska ASAP!