tisdag 14 maj 2013

Nu har jag fått svar av Vätternrundan!

Rättvisefråga enligt Vätternrundan
Jag ringde upp VR:s kansli för jag tänkte att VD:n kanske har haft det körigt, och det stämde.
Men nu har jag fått svar på mina funderingar och en motivering till varför de har höjt de förbokade startbevisen med 400:- inför 2014 års Vätternrundan.

Det började med att VR de senaste två åren har varit slutsålda, och detta genom att många platser varit reserverade inför släppet av startbevisen, hon kunde inte ge någon exakt siffra hur många startbevis som varit förbokade, men tillsammans med reserverade platser till veteranklubben och de som kör en svenskklassiker så är det mellan tummen och pekfingret c:a 75% av alla startbevis.

Detta har medfört att VR har fått starka reaktioner från dem som blivit utan startbevis när de väl släppte dem förra året, det har använts ord som "gräddfil", "orättvist" etc. På grund av detta satte sig VR ner och funderade på hur de skulle kunna lösa frågan. Då tänkte de att de som kör en Svensk Klassiker har ju under mars månad på sig att boka sin VR biljett (för i år 1650:-), och då jämställde de som förbokar sig med ESK (En Svensk Klassiker) de inför även ett tak att startbevisen som går till förbokade grupper endast får utgöra 50% av alla startbevis, och varje grupp som startar varannan minut (30 pers) får även där endast 50% vara förbokade.

Nästa år höjer de priset på ordninarie startbevis till 1350:- och förbokade och ESK till 1750:-

På min fråga om det är ett sätt att straffa, eller skrämma bort cyklister som tillhör klubbar, företag eller lösa grupperingar, så sa hon att absolut inte utan de har ju ett mervärde för att de är garanterad en plats på nästföljande VR istället för att sitta och hoppas att de får en plats när startbevisen väl släpps, hennes ord "ett lotteri".

Jag har de senaste veckan fått mail, telefonsamtal och kommentarer både på fejjan och här på cykelbloggar där 90% av alla kommentarer varit negativa. Ett mail bl.a.  frågade de om jag hade mailadresser till alla klubbordföranden i Sverige, då de vill införa en bojkott mot VR. Tyvärr har jag inte några sådana adresser, har bara till distriktsordföranden. Andra kommentarer är "Hutlöst", "jag kör i år för sista gången" etc.

Min reflektion och vilket jag även framförde till Eva-Lena (VD:n), var att det borde ha räckt med den 50% begränsningen som de har infört, redan där skulle de ha berett plats åt, mina ord, "vanliga dödliga" Jag framförde även i samband med detta att jag tycker inte att detta motiverar en höjning med 400:- Men att det är min personliga åsikt. Jag sa ju även till henne att detta drabbar ju inte mig då jag har en funktionsnedsättning som omöjliggör att kunna cykla 300km i ett sträck.

Hon lät även hälsa att alla är välkomna att ta kontakt med henne så kan hon själv berätta hur de såg på saken och varför de gjort som de har gjort. (besök VR:s hemsida klicka under kontakt och välj hur ni vill ta kontakt med VR)

Hälsningar,
Fritz

10 kommentarer:

O sa...

Fan vad förbannad jag blir.

För det första. Om det nu vore så att VR gör så för att vi som är med i en klubb får en orättvis fördel iom. våra garanterade platser. Hade det då inte varit rimligare att t.ex. höja våra platser med 200:- och sänka dom andra 50% med 200:-?
Nä, istället höjer dom för ALLA vilket gör att det argumentet faller platt.

Sen till alla som lipar över att klubb-deltagarna får garanterade platser.
Tror dom att det är gratis för oss?
Jag skulle säga att i nästan samtliga fall kräver klubben att man skall cykla i deras kläder om man vill åka med dom. Det innebär att man får slanta upp med runt 2.000:- för en uppsättning kläder (Bib´s, tröja, jacka)
Sen har dom flesta klubbarna någon form av medlemsavgift som ska betalas.
Det är ju fritt fram för vem som helst att gå med i en cykelklubb om man vill vara "garanterad" en startplats, men som vanligt är det lättare att gnälla på dom fördelarna någon får istället för att se helheten och vad det faktiskt kostar.

Det finns så mycket som är dumt med hela den här diskussionen om klubbarna och deras sk. fördelar. Ska nog skriva ihop ett litet blogg-inlägg jag med tror jag.

Ville bara skriva något här också...

Fritz sa...

Hallå Oskar,

Förstår precis vad du menar, och jag förstår även din reaktion. Som jag har skrivit det är en trist utveckling. Där det slutar med att det helt enkelt blir för dyrt för en att köra loppet. Vi kan ju göra ett enkelt räkneexempel. Jag som bor c:a 400km från Motala och vill köra (rent hypotetitiskt) Då ser det ut ungefär så här:
Startavgift 1750:-
Bensin ToR 1000:-
Boende 500:-
Mat 200:-
Lite utrustning: 300:- (måste ju vara beredd på punkor)
Gel/bars etc 200:-
Köpa ett foto: 100:- (??)
Summa: 4050:- Som hittat!

Hm
Fritz

O sa...

Precis.
Man får många startplatser på lopp som ligger närmare för dom pengarna.
Jag som har lika långt som du till VR, funderar på att testa Sjaelland Rundt nästa år istället. Lika långt men närmare/billigare (574:-)
Ska se om man inte kan skramla ihop ett gäng till det istället.
Hoppas på en massiv bojkott av VR2014.

Anonym sa...

Deras motto är MONEY MONEY MONEY - ju mer desto bättre, men jag tror dom är inne på fel cykelväg. Det brukar straffa sig och det kan gå fortare än dom tror. Dyker det upp en konkurrent med vassare erbjudande så är nog VR borta om säg 10 år

Mikael sa...

Visst känns det olustigt med denna girighet från arrangörerna där vinstmaximeringen verkar vara målet.
Så länge som rundan utan problem blir fulltecknad så kan förstås dom höja priset för varje år men personligen tror jag att dom med denna höjning är inne på en mycket farlig väg.
Varför inte utveckla Mälaren Runt, varför satsar inte Fredrikshof på det för?
Nu tror jag faktiskt att det borde kunna bli ett riktigt stort lopp om dom bara valde att satsa där naturligtvis under förutsättningen att prisbilden är betydligt bättre än vad den är hos Vätternrundan.

Magnus Ö sa...

Jag håller delvis med er, jag bor i England och får betala minst 2-3000 mer än Fritz räkneexempel ovan. Flyg o bil skall bokas, boende, och dessutom ta en eller två dagar semester för att hinna till Motala.
Det enkla i sammanhanget är ju att priset sätts av VR men om folk är beredda på att betala det så är ju inte prissättningen 'fel'.
Sen tycker jag nog som det skrivs på cykla, att hellre åker jag 3-4 kortare lopp och skippar VR, men det får bli när jag bor i Sverige igen och kan resa enklare till dem.
I helgen skall jag köra ett 290km lopp i England som kostar 880kr, återkommer om det är lika bra arrangerat som VR men det är bara 1/10 av så många som cyklar.
MvH Magnus

Raymond Bergmark sa...

Kan berätta att ett brev till VR är på gång, med en lång rad cykelklubbar som avsändare. Brevet är författat och vi inväntar bara klartecken från de cykelklubbar vi har hittat med master/subgrupper.

Fritz sa...

Härligt Raymond!

Ser fram mot vad VR svarar. När ni har skickat det, kan ni tänka er att skicka en kopia till mig för publicering här på Cykelbloggar?

Mvh
Fritz

Olof Hagander sa...

Tack Fritz för ditt engagemang! Raymond jag har skickat PM till dig på FB.

Fritz sa...

Tack Olof,
Sådana ord värmer, och gör att man vill fortsätta engagera sig =)

Mvh
Fritz